1. Målsetting
1.1. Regler for god takseringsskikk har som formål å sikre at
takseringsvirksomhet utføres etter etiske prinsipper som
innebærer å oppfylle de krav som lovgivning, Norges Takseringsforbunds lover
og vedtekter, god takseringsskikk og de etterfølgende regler fastsetter.
1.2. Reglene omfatter NTF-autoriserte firmaer, sertifiserte takstmenn og
fullmektiger, nedenfor kalt takstmannen.2. Generell yrkesholdning
2.1. Takstmannen skal ikke påta seg oppdrag takstmannen mangler kompetanse
til å utføre.
2.2. Takstmannen må ikke opptre på en måte som er uforenlig med gjeldende
lover og yrkesmessige plikter eller som kan svekke tilliten til
takseringsyrket.
2.3. Når takstmannen utfører forskjellige typer tjenester overfor sin
oppdragsgiver, må takstmannens uavhengighet og objektivitet vies særlig
oppmerksomhet.
2.4. Takstmannen skal opptre med respekt for, og samarbeidsvilje overfor,
andre takstmenn.
2.5. Takstmannen kan ikke være medlem av organisasjoner eller
sammenslutninger hvis regelverk strider mot de prinsipper og regler som
omfattes av NTF’s regelverk.
3. Uavhengighet
3.1. Takstmannen kan ikke påta seg oppdrag hvor interesser kan komme i
konflikt med krav om uavhengighet og objektivitet.
3.2. Takstmannen skal gjøre sin oppdragsgiver kjent med omstendigheter som
kan synes å berøre takstmannens uavhengige stilling overfor oppdraget.
3.3. Takstmannen, medeiere i virksomheten og virksomhetens medarbeidere kan
ikke motta gaver eller andre økonomiske fordeler fra oppdragsgiveren ut over
vanlige oppmerksomheter.
4. Taushetsplikt - diskresjonsplikt
4.1. Med mindre annet er avtalt, skal takstmannen behandle mottatt
informasjon og den utarbeidede rapporten konfidensielt.
4.2. Takstmannen skal ikke utnytte mottatt informasjon til å skaffe seg selv
eller andre urettmessige fordeler.
4.3. Benytter takstmannen ekstern ekspertise i vesentlige deler av
oppdraget, skal takstmannen informere sin oppdragsgiver om dette.
Opplysninger som fremkommer i forbindelse med et oppdrag skal behandles med
diskresjon, som skal innskjerpes overfor alle som er engasjert i oppdraget.
4.4. Taushets- og diskresjonsplikten er ikke tidsbegrenset.
5. Reklame og forhold til media
5.1. Takstmannens markedsføring skal i form og innhold være saklig og
korrekt.
5.2. Takstmannen må medvirke til å fremme objektiv informasjon om sitt yrke
på en slik måte at dette kommer takseringsstanden og takstbrukerne til gode.
6. Forholdet til oppdragsgiver
6.1. Takstmannen skal ikke påta seg oppdrag utenom sine sertifiserte
fagområder. Takstmannen er ansvarlig for å utføre de oppgaver takstmannen
påtar seg, og takstmannen skal holde oppdragsgiveren underrettet dersom
arbeidet ikke kan utføres innen den tid som er forutsatt.
6.2. Takstmannen må ikke inngå avtale med oppdragsgiver eller andre om
honorar på prosent- eller andelsbasis i forhold til takstresultatet, enten
dette gjelder pengebeløp eller annen form for vederlag.
6.3. Taksten er oppdragsgiverens eiendom.
6.4. Dersom honoraret ikke er avtalt på forhånd, har takstmannen, etter
anmodning fra oppdragsgiveren, plikt til å opplyse hvorledes honoraret er
beregnet. Dersom spesielle forhold i forbindelse med et oppdrag medfører at
honoraret vil bli vesentlig høyere enn antatt, skal takstmannen gjøre
oppdragsgiveren oppmerksom på dette og redegjøre for årsaken.
7. Forholdet til andre takseringsorganisasjoner
7.1. En takstmann kan ikke yte andre takseringsorganisasjoner eller
organisasjoner som på annen måte driver i konkurranse med NTF faglig
bistand, med mindre det på forhånd er innhentet skriftlig samtykke fra
Norges Takserings Forbunds hovedstyre.
|